Marketing
Jedna z mnoha definic říká, že marketing lze považovat za proces, při kterém jednotlivci a skupiny získají to, co chtějí, prostřednictvím tvorby, nabídky a výměny hodnotných produktů s ostatními.
V případě sportovních neziskových organizací, občanských sdružení, není pojem zákazník tak zřejmý jako u obchodních společností, pro které byl tento pojem definován. Například člen klubu bude zpravidla vystupovat jak v roli zákazníka (účastní-li se klubem pořádané sportovní akce nebo tréninku), tak je zároveň zainteresovaný na rozvoji klubu a podílí se svou účastí na rozhodovacích procesech na rozvoji klubu. Nečlenové účastnící se akcí a kurzů pořádaných klubem jsou zákazníky klubu, kteří mu pomáhají s financováním.
Přestože si to většina sportovních organizací neuvědomuje, marketingu se věnuje. Každá zmínka o klubu v místním tisku, každé umístění kontaktních údajů klubu do veřejně přístupného zdroje, nabídka využití místního sportoviště, účasti na trénincích/akcích klubu jsou příklady formálních marketingových aktivit.
Příkladem neformálního marketingu může být předseda klubu, který po telefonu poskytuje informace o klubem pořádaných aktivitách novému obyvateli obce. Člen klubu, který v místním pohostinství nadšeně vypráví o své účasti na klubem pořádaném sportovně rekreačním pobytu, je také součástí marketingu. Rodič sledující práci trenéra při hodině tenisu, při níž vypadá jeho ratolest znuděně a příliš se nebaví, je méně pozitivním příkladem neformálního marketingu.
Kdo dělá marketing?
Výše uvedené příklady ukazují, že prakticky všichni zaměstnanci a členové organizace se mohou marketingovým aktivitám věnovat. Ustavení odpovědné osoby nebo menší skupiny lidí, kteří budou mít na starosti tvorbu a uskutečňování marketingové strategie, celý proces usnadní.
Nástroje marketingu
„Marketingový mix“ nebo také marketingové nástroje, které může organizace využívat se rozdělují do sedmi kategorií:
▪ produkt – zahrnuje kvalitu a dostupnost služeb poskytovaných klubem (např.: soutěže, společenské a výchovné funkce);
▪ cena – zahrnuje členské příspěvky, ceny za kurzy a soustředění, případně slevy;
▪ místo – veškerá sportoviště a jiná místa, kde klub poskytuje své služby;
▪ propagace – zviditelňování klubu a jeho činnosti (placená i neplacená);
▪ lidé – zaměstnanci a dobrovolníci, kteří zajišťují poskytnutí služby (významně určují vnímání kvality služby zákazníkem);
▪ proces – zejména doba, kdy je služba dostupná (čas tréninku) a forma (počet účastníků tréninku, obsah tréninku);
▪ prezentace – vzhled sportovišť, jejich udržovanost a čistota, ovlivňuje image klubu.
Tvorba jednoduchého marketingového plánu
Vytvořit marketingový plán nemusí být zvlášť složité a realizovat plánem vytyčenou strategii, nemusí být nákladné. Existuje mnoho různých způsobů, jak vytvořit marketingový plán. Jednoduchý plán menšího klubu bude obsahovat tyto základní prvky:
▪ Cíle: měly by být specifické, měřitelné a dosažitelné (např. získání 5 nových mladších žáků do všeobecné sportovní přípravky
klubu do konce září).
▪ Strategie: se vytváří s využitím marketingového mixu. Musí být směřovány na konkrétní cílový trh. Cílový marketing spočívá v utváření
a usměrňování určitých služeb pro určité osoby nebo skupiny (např. k přilákání mladších žáků je potřeba vyvinout strategii oslovující
jejich rodiče i samotné děti).
▪ Rozpočet: realisticky nastavený marketingový rozpočet odpovídající možnostem klubu zaměřený na nízko nákladové
nebo nenákladové strategie, lze doporučit.
▪ Vyhodnocení: po uplatnění strategie se ujistěte, že došlo k naplnění cílů. Některé činnosti není složité kontrolovat, např. nárůst počtu členů
ověříte snadno, jiné je možné hodnotit až po skončení akce. Shromažďujte kopie novinových výstřižků a zpráv z médií, účast na setkáních
a soutěžích, návštěvnost a jakoukoliv zpětnou vazbu pozitivní i negativní.
Detailní marketingový plán pro větší klub nebo sportovní svaz bude muset obsahovat další údaje jako:
▪ Stavovou analýzu obsahující informace o organizaci, analýzu zákazníků, popis aktuálně poskytovaných služeb,
analýzu konkurence a vnějšího prostředí.
▪ Analýzu příležitostí využívající informace získané stavovou analýzou a stanoví na jaké příležitosti je vhodné se zaměřit.
MARKETINGOVÝ PLÁN - vzor
Den otevřených dveří klubu
Marketingový cíl: získat 20 nových členů do mládežnických týmu klubu do začátku sezóny
Marketingová strategie | Náklady | Časový rámec | Odpovědnost |
---|---|---|---|
Výběr vhondého data a času pro den otevřených dvěří (DOD) | - | 6 týdnů před zahájením sezóny | Osoba odpovědná za MKT/Předsednictvo a trenér mládeže |
Výběr aktivit a her pro DOD: |
suroviny - 1.000 Kč | 5 týdnů před zahájením sezóny | Osoba odpovědná za MKT/Předsednictvo a trenér mládeže |
Příprava a tisk propagačního letáku na DOD | leták - 3 Kč/ks | 5 týdnů před zahájením sezóny | Osoba odpovědná za MKT/Předsednictvo |
Umístění letáku na místní nástěnky | - | 4 týdny před zahájením sezóny | Osoba odpovědná za MKT/Předsednictvo |
Dojednat s řediteli místních škol propagaci DOD | výdaje na telefon | 4 týdny před zahájením sezóny | Osoba odpovědná za MKT/Předsednictvo |
Výroba a umístění propagační cedule na plot sportovního areálu - jen sponzorsky | zajistit sponzorsky | 4 týdny před zahájením sezóny | Osoba odpovědná za MKT/Předsednictvo |
Umístit informaci o motivačním prvku (1 nealko nápoj zdarma) pro členy za přivedení nečlena na DOD do klubového zpravodaje | 500 Kč | 2 týdny před zahájením sezóny | Osoba odpovědná za MKT/Předsednictvo |
Napsat článek a zaslat foto do místního tisku o úspěšném odchovanci klubu a upozornit na DOD | - | domluvit nejméně s měsíčním předstihem, před uzávěrkou zaslat čísla | Osoba odpovědná za MKT/Předsednictvo |
Uspořádat DOD | - | 2 týdny před zahájením sezóny | Osoba odpovědná za MKT/Předsednictvo a trenér mládeže |
Kontaktujte účastníky DOD, kteří se v jeho rámci nezapsali | 200 Kč | 1 týden před zahájením sezóny | Osoba odpovědná za MKT/Předsednictvo a trenér mládeže |
Celkové náklady | cca 2.500 Kč |
Vyhodnocení:
Počet nových členů – 15, roční členské příspěvky 1.500 Kč
Čistý „zisk“ klubu 22.500 Kč – 2.500 Kč = 20.000 Kč
Ujistěte se, že strategie, pro něž jste se rozhodli, jsou uplatněny a porovnejte výsledky se stanovenými cíli. Hodnocení úspěšnosti některých aktivit je snazší (nárůst počtu členů) než jiných (zlepšení vnímání klubu členy). Sbírejte a uchovávejte výstřižky z tisku i jiné mediální ohlasy, záznamy
o účastech a jakoukoliv zpětnou vazbu, kterou získáte, pozitivní i negativní.
Způsoby „prodávání“ vaší organizace
▪ elektronické (např.: elektronický zpravodaj, webová stránka);
▪ zpravodaj
▪ soutěže
▪ reklama
•setkání/slavnosti
▪ sponzorství
Spolupráce s médii na propagaci klubu
Jednou ze součástí marketingového nástroje propagace a oblast, ve které řada lidí postrádá sebevědomí, je práce s médii.
Váš klub může ke komunikaci s médii použít různé prostředky např.: zaslání pozvánky upozorňující média na nadcházející sportovní akci pořádanou klubem nebo zaslání tiskové zprávy o akci, která se uskuteční nebo již proběhla (např. rodinný den).
Při psaní tiskové zprávy si dejte práci se zjištěním celých jmen zmiňovaných osob. Používejte jednoduchý jazyk. Ověřte si uzávěrku vydání – pozdě zaslaná zpráva se mine účinkem. Nabídněte fotografie k využití nebo možnosti pro jejich získání (webová fotogalerie). Nezapomeňte uvést název vašeho klubu na začátku zprávy (v nadpisu). Uveďte údaje o kontaktní osobě, která poskytne v případě zájmu o akci/ klubu více informací. Dobrá tisková zpráva poskytne odpovědi na šest základních otázek týkajících se události.
Kdo? Co? Kdy? Kde? Proč? Jak?
Upozornění
Mnoho organizací dělá chybu v tom, že věnují mnoho času a peněz na propagační činnosti zaměřené na získání nových členů a zapomínají na udržení těch stávajících. Rozvoj marketingových strategií zaměřených na zlepšení základního produktu klubu (sportovní činnosti), na kterém se podílejí svým přístupem všichni dobrovolníci i zaměstnanci, a úrovní sportovišť, se z dlouhodobého hlediska ukazuje jako méně nákladný
a efektivnější (dobrá pověst se šíří sama).
Následující kapitoly:
- Jak funguje sportovní klub
- Vedení sportovního klubu
- Povinnosti klubu
- Plánování
- Hospodaření klubu
- Marketing
- Sponzorství
- Pořádání akcí
- Dobrovolníci
- Komunikační a informační technologie